Nisan ayı enflasyon rakamlarına göre en yüksek artış yüzde 10.91 ile giyim ve ayakkabı grubunda yaşandı. İstanbul Ticaret Odası (İTO) Geçinme Endeksi’ne göre ise aynı dönemde giyim harcamalarındaki fiyat artışı yüzde 37.4 oldu. Genel endeksteki yüzde 2.51’lik artışın yüzde 0.32’si giyimden geldi. Giyim fiyat artışının İstanbul’da Türkiye ortalamasının neredeyse 4 katı olarak çıkması, bu durumun özellikle de İstanbul Shopping Fest ile aynı döneme gelmesi soru işaretlerini de beraberinde getirdi. İndirim ve kampanya haberleriyle tanıtımı yapılan Shopping Fest döneminde indirim yerine zam yapıldığı şeklinde bir tablo oluşmasını sektör temsilcilerine sorduk.
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Yılmaz Yılmaz, bu durumun temel nedeninin nisan ayında yeni sezon ürünlerinin satışının başlaması olduğunu söyledi. Yeni sezon ürünlerinin piyasaya sunulduğu dönemlerde önceki aya göre yüksek artış yaşanmasının normal olduğunu belirten Yılmaz, Türkiye ortalaması ile İstanbul arasındaki farkı da “Çünkü yeni sezon satışı Anadolu’da hep geç başlar. Nisanda İstanbul’da yeni sezon başladı, Anadolu’da henüz başlamadı” diye değerlendirdi.
Ancak sektördeki herkes Yılmaz ile aynı fikirde değil. Park Bravo Grubu’nun patronu Kamil Özçoban, bu isimlerden biri. Özçoban, fiyatları şöyle yorumladı: “Kulaktan kulağa konuşulan şu: çoğu firma önce yüksek fiyat koydu, onun üzerinden indirim yaptı. Sonuçta bu rakamlar ortaya çıktı.
KIŞIN EK VERGİ DE FİYATA YANSIYACAK
Yeni sezona geçerken yüzde 10 artış olması lazım, ama bundan yüksek çıktı. Bunun nedeni, krizden tam anlamıyla çıkamamamız. Önce bir fiyat yazıp sonra kırmızıyla üstünü çizip indirimli fiyat koymadan satış yapamaz hale geldik. Bunun faturası da Shopping Fest’e kesildi. Satışta çok başarılı olamadık. Ama bundan yılmamamız lazım. Sonuçta sektör bir ivme yaratmak için bir araya geldi. Fiyatlara gelince kış döneminde artış daha çok olacak, çünkü ithalata gelecek yüzde 3040’lık ek vergi maliyeti olacak.”
NİSAN ‘ZAMMI’ ŞAŞIRTTI
"Bazıları fırsatçılık yapmış olabilir vahim bir tablo"
İpekyol Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Ayaydın da, nisan ayı rakamlarını şaşkınlıkla karşılayan isimlerden. Kendilerinin son 5-6 yıldır yeni sezon ürünlerinde fiyat artışı yapmadığını anlatan Ayaydın, maliyet artışlarının da nisan ayında görüldüğü ölçüde fiyatlara yansımaması gerektiğini belirtti. Ayaydın, Shopping Fest döneminde fiyatlarını artırarak ‘fırsatçılık’ yapmış olan firmalar olabileceğini dile getirerek, “Bu sektör için vahim bir tablo, çünkü biz tüketiciye fırsat yaratıp sektörün canlanmasını, gelişmesini amaçlıyoruz, bunun için çalışıyoruz” diye konuştu.
"EURO DA ETKİLEDİ VERGİ ARTIŞI DAHA FAZLA ZAM GETİRECEK"
Benetton Türkiye Genel Müdürü Zeynep Selgur da, nisan ayındaki fiyat artışını yeni sezona geçilmesiyle açıklayanlardan. Mart ayında Shopping Fest ilk başladığında hâlâ kış sezonu ürünlerinin satışta ve indirimde olduğunu hatırlatan Selgur, nisan ayına gelindiğinde ise kış ürünlerinin temizlendiğini, tamamiyle yeni sezon ürünlere geçildiğini vurguladı. Selgur, Euro’daki artışın ürün ithal edenlerin maliyetini de yükselttiğini belirterek, temmuz ayında yürürlüğe girmesi planlanan ek ithalat vergilerinin de etkisini zam olarak kış sezonu ürünlerinde göstereceğinin altını çizdi.
"TÜKETİCİ İNDİRİM VAR ZANNETTİ"
Tüketiciler Birliği Başkanı Nazım Kaya, Shopping Fest tipi festivallerin olumsuz etkilerini sıkça eleştirdiklerini vurgulayarak, bu tip festivallerle tüketim çılgınlığı yaşandığını, çünkü tüketicilere psikolojik satış teknikleriyle yaklaşıldığı görüşünü savundu. “Cazip tekliflerle değil, ikna yöntemiyle tüketiciye yaklaşılıyor” diye konuşan Kaya, şöyle konuştu: “Tüketiciler bu psikolojiyle satın almaya hazır şekilde gittiler. Fiyatlar ne olursa olsun indirim var sandılar. Sanki festival bitince daha pahalıya alacaklardı, oysa böyle değil. Bu konuda somut bir araştırma yapmadık, ama daha önceden belediyeler bayram dönemlerinde yapardı bunu, bir bakardık merkez satış ofisinden daha yüksek fiyata satarlardı.”
Meltem Ersoy-HT EKONOMİ
Anahtar Kelimeler
ENFLASYON, Tüketiciler Birliği, İstanbul Ticaret Odası, Shopping Fest, Birleşmiş Markalar Derneği